Nászút az istenek szigetén, Balin – 2. rész: kirándulások Közép-Balin

Helló, Világ!
Bali egyszerűen egy csodahely! 5 éve jártunk az istenek szigetén, még jóval azelőtt, hogy ennyire felkapottá vált volna a rizsföldek feletti hintázgatás. Akkoriban még se hinta, se egyéb turistacsalogató, instakompatibis, épített háttér nem volt a látványosságoknál, így ezeket ne is keressétek a bejegyzésemben. Volt viszont rengeteg érdekes kirándulás, amelyeknek a részesei lehettünk, s amelyek által belekóstolhattunk, milyen is az igazi Bali.

Az előző bejegyzésemben arról írtam, hogy miért éppen Balit választottuk a mézeshetek színhelyéül, milyen volt az utazásunk, hol szálltunk meg és hogyan jutottunk arra a döntésre, hogy privát idegenvezetést kérünk a kirándulásainkhoz. Most pedig arról fogok írni, hogy 3 nap alatt hol jártunk, mi mindent néztünk meg, hogy kissé jobban megismerjük Bali igazi arcát.

Közép-Bali látnivalói

Ubud - majomerdő

Balin a kirándulásainkat az ubudi majomerdőben kezdtük. Bevallom, én kicsit tartottam tőle, mert sokat olvastam a szemtelen majmokról, akik öntörvényűek, lopkodnak a turistáktól, rájuk ugranak, elveszik tőlük a napszemüveget, mobilt, majd valami nasiért cserébe adják csak vissza ezeket a dolgokat. Jómagam eleve tartok a szabadon kószáló vadállatoktól, attól meg végképp féltem, hogy rám veti magát valamelyik:D De aki ettől tart, azt megnyugtatom, semmi ilyen nem történt velünk a majomerdőben, sőt nem is láttam senkit, akit terrorizáltak volna a makákók. Aki kokketált velük vagy bátorította őket, azokhoz persze odamentek, de mivel én semmi ilyet nem tettem, így engem messze elkerült minden maki (szerencsére).

Ubud egyébként nem csak a majomerdő miatt híres, de kulturális és képzőművészeti központ is. Nyüzsgő, pezsgő városka, ahol rengeteg a robogó, a hippi, de itt valóban látni lehet Bali igazi arcát.

Tegalalang rizsterasz

Ubud központjától nagyjából 15-20 percnyi autózásra találhatóak Tegallalang rizsteraszai. Szerintem, ha valaki kimondja, hogy Bali, a legtöbben azonnal a smararagdszín rizsföldekre asszociálnak. Nem is véletlenül, hiszen a sziget legfőbb terménye a rizs, a lakosság több, mint fele pedig a rizstermesztésből él, így nem meglepő, hogy rengeteg rizsterasszal találkozhatunk a szigeten.

Tegalalang igazán képeslapba illő, varázslatos hely, ahol a zöld olyan árnyalatait láthatjuk, mint még előtte soha. Manapság már rengeteg a turistáknak szánt fotótémát találtak ki a rizsteraszoknál: fonott fotókereteket, fészkeket, hatalmas, a rizsföldek felett lengő hintát. Mi ezekkel akkor még nem találkoztunk, úgyhogy maradt a valóság a maga puritán, természetes szépségével: a pálmafákkal tarkított rizsföldek elragadó látványa.

Kintamani kilátó

A Kintamanin fekvő kilátó azért híres, mert a Batur vulkánra néz, amely bizony a mai napig aktív. Lábánál egy csodás tó nyújtózik, amely amellett, hogy gyönyörű, Bali legnagyobb tava is és a helyiek egyik fő vízforrása. Mi elfogyasztottunk itt a panoráma étteremben egy ebédet is, miközben gyönyörködtünk a kilátásban, hogy aztán újult erővel folytassuk a napi túrát.

Fűszerkert és a híres Kopi Luwak

Kirándulásunk következő állomásaként egy kávéültetvényen álltunk meg, ahol körbesétálhattunk a kertben, kávébabot piríthattunk autentikus környezetben és végigihattunk egy több mint 10 csészéből álló kávé- tea és kakaókóstolót.

Azt kell mondjam, hogy a legtöbb, nagyon ízlett nekünk, de persze legjobban a Kopi Luwakot vártuk, amely ott főtt le a szemünk előtt. Biztos vagyok benne, hogy már mindenki hallott a „kakis kávéról” és vannak, akik semmi pénzért meg nem kóstolnák, hiszen csak annyit tudnak róla, hogy valami állat ürülékéből bányásszák ki a kávészemeket, mielőtt ital készül belőlük. Azért mielőtt fintorogva elutasítanánk a világ egyik legdrágább kávéját, azt érdemes tudni, hogy nem olyan horrorisztikus ez a „kakis” dolog, mint hinnénk.

A történet legfőbb szereplője a cibetmacska, amely valóban megeszi, majd emésztetlenül kiüríti a kávébabot. Ezt szedik össze, tisztítják meg, pörkölik és főzik le kávénak. A történethez azonban hozzá tartozik, hogy a folyamatban nem vadon élő, akármiyen cibetek vesznek részt, hanem direkt erre a célra tartott állatok, amelyeket hosszas diétázásnak vetnek alá, mielőtt megkínálnák őket a friss kávébabbal. Előtte csak gyümölcsöt kapnak, így garantált, hogy a kávé aromáját semmi nem rontja el.

Miért jó, ha a kávébab áthalad a cibetmacska emésztőrendszerén? Azért, mert az állatka olyan emésztőenzimeket termel, amelyek csökkentik a kávé savasságát és keserű ízét. Mindenki döntsön ízlése szerint, hogy kíváncsi-e erre az élményre... Mi kipróbáltuk, nagyon ízlett, s mint a példa mutatja, túléltük ezt a kalandot is.

Tirta Empul

Tirta Empul egy szent forrás köré épült vízi templom, amelyet Visnu tiszteletére hoztak létre sok-sok évvel ezelőtt. A forrásnak a balinézek testet és lelket tisztító, gyógyító erőt tulajdonítanak, így számos szertartást figyelhetünk meg ezen a helyen: füstölőt és gyertyát gyújtanak, adományokat helyeznek el a szentélyekben és persze imákat mondanak.

A hely szelleme engem is teljesen átjárt, így nem állhattam meg, hogy ne kérjek magamnak néhány percet és ne mormoljak el egy-két mantrát magányosan, békességben. Úgy éreztem, hogy itt valóban meghallgatásra találnak a fohászok olyan különleges hangulat és nyugalom lengte körül Tirta Empult. S bár a teljes szertartáshoz az is hozzá tartozik, hogy beleereszkedünk a medencébe, jómagam kihagytam a rituális fürdőzést. Nekem így is különleges élményt jelentett ez a kirándulás, amely az utolsó helyszínünk volt a Közép-Bali túránk során.

Ha érdekel miért épp Balit választottuk a nászút helyszínéül, hogyan szerveztük le és milyen volt az utazás, olvasd el az előző bejegyzést.

A következő írásban pedig Bali északi és déli részein tett kirándulásainkról fogok részletesen beszámolni. Tarts velem!