Nászút az istenek szigetén, Balin – 3. rész: kirándulások Észak- és Dél-Bali

Helló, Világ!

A Balin töltött nászút beszámolója nagyjából háromszor olyan hosszúra sikeredett, mint terveztem, mivel eredendően csak egyetlen bejegyzést szántam neki, ez pedig már a harmadik. Viszont így nem csupán a személyes benyomásaimat tudom megosztani veletek, de egy részletes úti beszámolót is kerekítettem belőle.

Úgyhogy, aki tervezi, hogy Balira utazik, annak szerintem egy remek támpont lehet ez a pár bejegyzés, hiszen sorra veszem benne, hogy miért jó úti cél Bali, milyen az utazás és nem utolsó sorban, hogy miket érdemes megnézni, ha már belevágtok egy 22-24 órás utazásba.

Ahogyan már említettem korábban, mi 5 évvel ezelőtt jártunk az istenek szigetén, amely akkoriban még nem számított annyira felkapott, instás célpontnak. A Közép-Baliról szóló írást megtalálhatjátok a korábbi bejegyzések között, most pedig Észak- és Dél-Balira kalauzollak el benneteket.

Észak-Bali kirándulások

Tanah Lot

Balin rengeteg szebbnél is szebb templom található, ezek közül az egyik kedvencem Tanah Lot, a tengerből kiemelkedő sziklatemlom. Mi apály idején jártunk itt, ilyenkor gyalog is megközelíthető a templom, dagálykor azonban – azt mondják – pont úgy fest, mintha lebegne a vízen. A szikla barlangjaiban állítólag kígyók is élnek, amelyek a hiedelem szerint a templomot őrzik. Mivel a szentélybe csak és kizárólag hinduk léphetnek be, így belülről nem tudtuk megcsodálni az építményt, de higgyétek el, így is megéri ellátogatni ide, mert varázslatos látványt nyújt kívülről is. Nem utolsó sorban pedig az UNESCO Világörökség része tehát már ezért sem érdemes kihagyni.

Jatiluwih rizsteraszok

Gergő egyszerűen oda és vissza van a rizsteraszokért, így az előző kirándulás alkalmával hiába néztük már meg Tegalallangnál őket, az Észak-Bali túránkból sem maradhatott ki ez a látványosság. Mivel valóban káprázatosan zöldellő itt minden, ráadásul a Jatiluwih Bali legnagyobb rizsterasza és nem mellesleg szintén a Világörökség része, én sem bántam, hogy ellátogattunk ide. A rizsteraszok szélén apró kunyhókat is találtunk, sőt egy nagyon öreg balinéz bácsi is odajött hozzánk és megengedte, hogy fényképezkedjünk vele.

Jatiluwih
Bali

Ulun Danu

Bali egyik leghíresebb temploma az Ulun Danu úszótemplom, amelynek egyik része a Bratan-tó partján áll, míg egy másik része magán a tavon „uszik”. A komplexumban 4 templom található: egy Sivának, egy Visnunak, egy Brahmának, egy pedig a vizek istennőjének, Danunak lett szentelve. Mi már az alkonyat idejére értünk ide, ráadásul ebben a magasságban elég hűvös volt nekem, a sortomban, ujjatlan felsőmben, viszont csodás fényekben játszott a templomkomplexum, amely kárpótolt a kis diderésért.

Dél-Bali kirándulás

Candikuning gyümölcs- és fűszerpiac

Le kell szögeznem, hogy ismeretlen oknál fogva egyszerűen imádom a piacokat, főleg ha valamilyen egzotikus országban járunk és ott látogatunk el egy nem túl turistás helyre. Teljesen el tudok veszni a színes-szagos forgatagban, magamba szívni a hely jellegét és figyelni az embereket. Számomra ez többet mutat az adott kultúrából, mint bármi más. A Candikuning gyümölcs- és fűszerpiac pont ilyen volt! Bár az idegenvezetőink próbáltak lebeszélni erről a programról és figyelmeztettek, hogy készüljünk fel, mert itt bizony lesz minden, engem semmi sem rettenthetett el. S nem csalódtam. Színes volt, nagyon szagos és még annál is egzotikusabb. Mi hajnalban indultunk a szállodából és a reggeli tömeg előtt értünk a zsibvásárhoz, így viszonylag nyugodtan tudtunk szemlélődni a szinte üres csarnokban. Aki nem finnyás és szintén szereti a piacok kavalkádját, annak nagyon ajánlom ezt a programot.

Gyümölcs- és zöldségpiac

Puja Mandala (5 templom)

Baliban az is nagyon tetszett, hogy az emberek végtelenül békések. Míg Egyiptomban vagy Tunéziában nem sétálhattál úgy el egy étterem előtt, hogy konkrétan be ne akartak volna cibálni, itt nyugodtan megállhattunk és elolvashattuk az étlapot, mert bár általában megjelent az étteremből egy pincér és megkérdezte, hogy ebédelnénk/vacsoráznánk-e, de ha azt mondtuk, hogy köszönjük, most csak megnézzük a kínálatot, nem próbált meg erőszakosan rábeszélni minket, hogy akkor is üljünk be és rendeljünk. S ahogyan ez a békesség áthatja a mindennapokat, úgyhatja át a vallást is Balin. Itt nyugodtan megfér egymás mellett a keresztény, muzulmán, hindu hitvilág békességben, s mi sem szemlélteti ezt jobban, mint Puja Mandala, amely voltaképpen egy vallási komplexum, ahol egymás szomszédságában megtalálható egy katolikus, egy protestáns, egy hindu és egy buddhista templom valamint egy mecset is. Ez a tökéletes harmónia!

Puja Mandala

Pandang Padang és Dreamland – strand

Mielőtt Balira utaztunk, sok helyen olvastam, hogy Bali tengerpartja nem olyam ám, mint ahogyan azt elképzeljük a lányregények nyomán. A homok szürkés vagy fekete, ráadásul az apály és a dagály örökös váltakozása nagyban befolyásolja, hogy milyen a tengerpart és a vízmélység. Nos, az utóbbi igaz is – ahogyan azt már korábban is írtam -, ám senkit ne tántorítson el Balitól a rémhír, hogy itt nincsenek gyönyörű strandok. Mert vannak! Bali tengerpartja nagyon változatos, és ahogyan valóban akad fekete és szürke homok, úgy akad bizony igazi, aranyszín föveny és azúrkék víz is!Padang Padang strandja vagy a Dreamland Beach pont ilyen álomhelyek, ahol minden van, amit egy egzotikus tengerparttól elvárhatunk. Kristálytiszta óceán, kékség, szikrázó homok... és persze sok turista. Mert azért erről az utóbbiról se feledkezzünk meg. Padand Padang pedig az utóbbi időkben még felkapottabb lett, hiszen itt forgatták a Julia Roberts nevével fémjelzett, nagyon népszerű Ízek, imák, szerelmekcímű film egyik jelenetét is. Nekünk nagyon tetszett mindkét partszakasz, mert valóban meseszépek, igaz, mi csak megnéztük őket, strandolásra nem volt már időnk. Ám mivel mi eleve szép, homokos tengerparton laktunk Balin, így nem is igényeltük annyira a megmártózást, hiszen megtehettük bármelyik nap a szálloda strandján.

Padang-Padang
Dreamland

Uluwatu

Uluwatuba pont az alkonyati időszakban értünk. Így is tervezték a vezetőink, ugyanis ilyenkor mutatja legszebb arcát a sziklatetőn csücsülő templom, amely a 11. században épült és a gonosz démonok megállítására emelték. Uluwatu egyszerűen káprázatos hely! Miután felkapaszkodunk a hegycsúcsra, lélegzetelállító kilátásban lehet részünk: a lenyugvó Nap sugaraiban fürdő templom a sziklaorom tetején már-már meseszerű.

Arra azért érdemes készülni, hogy már 2015-ben is rengeteg turista özönlött Uluwatuba naplementét nézni, így gondolom, hogy mostanra a helyzet csak fokozódott. Ennek ellenére, nem éri meg kihagyni ezt a kirándulást, mert tényleg életünk egyik legszebb naplementéjét csodálhatjuk meg itt. Jó tudni, hogy itt kötelező a sarong viselése – ahogyan a képeken is látjátok majd – úgyhogy jobb, ha visztek egy nagy strandkendőt magatokkal, amit majd a derekatok köré tekerhettek.

Szintén nem árt észben tartani, hogy akárcsak az ubudi majomerdőben, itt is rengetek a makákó. Ám míg Ubudban nem tapasztaltunk semmilyen atrocitást a makik részéről, itt bizony láttunk több turistát is, akik megküzdöttek a szemtelen majmokkal. Egyiknek a napszemüvegét lopták el, másiknak a táskáját rángatták, míg a harmadiknál csak az eleve nekik szánt csemegét tépték ki a rémült nő kezéből. Szóval itt tényleg nagyon óvatosnak kell lenni! Ha lehet, ne vigyetek magatokkal semmit csak azt, ami feltétlenül szükséges és a feltűnő, csillogó ékszereket, napszemüvegeket is hagyjátok inkább a kocsiban/buszban vagy rejtsétek a táskátok mélyére.

Jimbaran -halvacsora a tengernél

A tengerparti halvacsora már nem tartozott a szervezett kirándulásaink közé, de nem tudom megállni, hogy ne írjak erről is. Szerettünk volna egy igazi, tengerparti, naplementés, romantikus nászutas vacsit elkölteni az istenek szigetén, így meg is kérdeztük az idegenvezetőinket, hogy mit ajánlanak és ők Jimbaranra irányítottak minket. Magáról a városról nem tudok sokat mondani, mert taxival mentünk és pont ott szálltunk ki, ahol az éttermünk volt, de amit az autóbol láttam, az nem volt túl hívogató számomra: zsúfoltság, kosz, nyüzsgés. Ám az, hogy a város nem túl vonzó arcát mutatta nekünk így estefelé senkit ne tántorítson el attól, hogy asztalt foglaljon Jimbaran egyik tengerparti éttermében, mert ezek viszont káprázatosak. Mármint nem maguk az éttermek, hanem az életérzés, amit nyújtanak. Itt ugyanis az étterem maga a part. Nem tudom, hogy csak este települnek-e ki a vendéglők asztalai a fövenybe vagy egész nap ott vannak, tény, hogy az alkonyat óráiban Jimbaran tengerpartját bepöttyözik az éttermi asztalok.

Jimbaran - Bali
Itt igazán megélhetjük a romantikus vacsora minden pillanatát.A lábunkat belefúrhatjuk a homokba, nézhetjük a karnyújtásnyira hullámzó tengert, miközben a nap lebukik a láthatáron, s a gyertyafényben kikérhetjük a csodás halvacsorát, amelynek minden fogása friss – mert mi választhatjuk ki még nyersen -, ízletes és különleges. Több helyen volt már szerencsém tengeri vacsorát enni – például Horvátországban, Velencében, Máltán -, de mind közül magasan ez vitte a pálmát (igaz a második máltai nyaralásunk alkalmával mi magunk csaptunk össze egy tengeri lakomát a barátainkkal – na, az sem volt semmi!). A férjem nem igazán rajong a halakért, kagylókért, rákokért, de itt még ő is két kézzel habzsolta a tenger gyümölcseit... azt hiszem, ez mindent elárul. Tehát ezt a programot is szívből ajánlom nektek!

Jimbaran
Hogy mit mondanék Baliról, így a „kis” összefoglalóm végén? Azt, hogy káprázatos hely, amelyet látni KELL! S ha tanácsolhatnék valamit, akkor azt mondanám, hogy ha már bevállaljátok ezt az utazást, akkor minimum 2 hétre menjetek, mert annyi látnivaló és felfedeznivaló van a szigeten, hogy a klasszikus 1 hét szinte semmire sem elég, ha pihenni is szeretnétek. Mi 10 napra érkeztünk és bizony hiányzott még legalább 4 nap, hogy igazán elégedetten távozzunk, így az sem lenne meglepő, ha egyszer visszatérnénk...

Ulun Danu
Candikuning gyümölcs- és fűszerpiac
Puja Mandala
Padang-Padang
Uluwatu

Ha tetszett, nyomj egy like-ot az oldal alján, hogy lássam, milyen tartalakat szerettek a legjobban :)

A Baliról szóló korábbi bejegyzéseket itt találod: